Podział restauracji
Restauracje są klasyfikowane lub wyróżniane na wiele różnych sposobów. Głównymi czynnikami są zazwyczaj same produkty spożywcze (np. wegetariańskie, owoce morza, steki); kuchnia (na przykład włoska, chińska, japońska, indyjska, francuska, meksykańska, tajska) lub styl oferowania (na przykład bar tapas, pociąg sushi, restauracja z degustacją czy restauracja z bufetem). Poza tym restauracje mogą różnicować się pod względem czynników takich jak szybkość, formalność, lokalizacja, koszt, serwis lub nowości.
Restauracje oferują niedrogie i nieformalne miejsca do spożywania posiłków lub posiłki dla osób pracujących w pobliżu, skromne jedzenie serwowane w prostych ustawień po niskich cenach, do drogich zakładów oferujących wyrafinowane jedzenie i doskonałe wina w formalnym otoczeniu. W pierwszym przypadku klienci zwykle noszą odzież codzienną. W tym ostatnim przypadku, w zależności od kultury i lokalnych tradycji, klienci mogą nosić odzież pół formalną lub formalną. Zazwyczaj w restauracjach o średnich i wysokich cenach klienci zasiadają przy stolikach, ich zamówienia są podejmowane przez kelnera, który przynosi jedzenie, gdy jest ono gotowe. Po zjedzeniu klienci płacą rachunek. W niektórych restauracjach, na przykład stołówkach w miejscu pracy, nie ma kelnerów; klienci używają tacek
Innym podejściem restauracyjnym jest Plewiska restauracja bufetowa. Klienci nakładają jedzenie na swoje talerze, a następnie płacą na koniec posiłku.